F

F

Daniel Kehlmann

Övers.: Linda Östergaard

Albert Bonniers förlag

Jag skulle utan att anstränga mig kunna förvandla mig till en citatmaskin nu, men det är bättre att ni själva läser Daniel Kehlmanns nya roman F, och fröjdas, ett ord som dök upp helt plötsligt. Ett bra ord. Ni kommer att ha kul. F är en rolig och smart historia och ändå handlar den i stora delar om Guds död. Jag tror – F innehåller en del intressanta oklarheter – att Kehlmann med Gud menar vilken som helst av cheferna över evigheten. Det finns, oavsett var man befinner sig, inget ovan där, bara en tom rymd.

Men först ska Arthur Friedland ta med sina tre söner på en föreställning med en hypnotisör. Arthur är författare och en slacker-pappa som betraktar sina barn som störande moment. Han påstår att han inte är intresserad av framgång, skriver på måfå, blir refuserad, och försörjs av sin hustru.  Hypnos anser han vara bortom förakt, men artisten lyckas ändå locka upp honom på scen, och när Arthur senare sitter i bilen är han fylld av befallningar: Kosta vad det kosta vill; från och med idag ska han anstränga sig, och det första han gör är att lämna sina barn. De kommer inte att återse honom förrän de är vuxna och då är Arthur en berömd författare, mest känd för romanen Mitt namn är Ingen, vars huvudperson kallas F. Romanens budskap är lika tydligt som hopplöst. Det mänskliga medvetandet är en illusion, ”du, och detta intygar författaren, att du, ja, just du, och detta är ingen retorisk formulering, att du inte existerar. Du tror att du läser det här? Naturligtivs tror du det. Men det här läser ingen.”

En rolig detalj är att när Arthur så småningom avslöjar vad F står för, sker det i förbigående och så diskret, att man nästan missar det.

De tre sönerna ägnar sina vuxna liv åt enorma ansträngningar för att åstadkomma något som liknar meningsfulla liv. Martin blir präst, men är mycket bättre på Rubiks kub. Tror på Gud gör han inte. Iwan letar efter vägledning in i konstens värld, en bok, vad som helst som visar hur man gör för att bli en mästare. Han finner ingenting, och sin begåvning hittar han inte heller.”Vad innebär det att vara medelmåttig – plötsligt kunde jag inte skaka av mig den frågan. Hur kan man leva med det, varför fortsätter man?” Iwan löser det genom att bli konstförfalskare. Hans tvillingbror Eric är deprimerad när han inte har ångest. Tungt medicinerad ägnar han sig åt falskspel inom affärsvärlden, lurar av kunder enorma belopp och bedrar sin hustru så snart han kommer åt, ”men inte i köket eller på mitt skrivbord.”

Brödernas respektive levnadsbana är på sätt och vis tre svar på Iwans fråga. De fortsätter, de håller på, därför att de inte kan göra något annat. Det är ingen idé och det finns inge alternativ. Allt tycks uppgjort på förhand och möjligheten att överskrida sin gräns, i form av en djupgående förändring, är minimal.

Daniel Kehlmann, som är 40 och född i München, är en språklig kameleont och kan vrida och tänja prosan så att den exakt passar hans syften. Linda Östergaard som översatt F bord få en medalj. Han har ibland haft en tendens att likna en postmodernist på speed, men inte den här gången. Tvärtom tänker jag på ett visst slags varsamhet, när han låter romanens intrig veckla ut sig och laddar den med ofrånkomlig konsekvens. Brödernas banor korsar oväntat varandra och mycket står på spel. Kehlmann låter den mänskliga viljan kollidera med hårdnackad ödestro. Det finns ett val att göra. Slutet är överraskande och kan tolkas som ett tecken på att det finns hopp, att om vi inte kan leva storslagna liv, finns det i alla fall kärlek, och i brist på den kommer man långt med vanlig mänsklig anständighet.

Andra böcker av Daniel Kehlmann: Jag och Kiminski, 2004, Världens mått, 2007 och Berömmelse, 2010.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s