Tänk inte på Lisbeth

Effekten av Susan

Peter Hoeg

Översättare: Ninni Holmqvist

Norstedts

Ibland blir jag glad, och ingenting annat.

Låt den meningen sjunka in.

Peter Hoeg blev efter sina första romaner utnämnd till framtidslöfte, åtminstone inom dansk litteratur. Kritik, media och marknad gick hand i hand. Hoeg var en superbegåvning etc. Sådana omdömen är fint att få, men inte alltid befrämjande för kreativiteten, för att inte tala om skärpa och djup. Det senare kräver ostördhet, inte marknadsavdelningar. Romanerna som följde var intressanta därför att de var så ojämna. Det gick upp och ner, med glimtar av originalitet. Han hade, tycktes det mig, en olycklig dragning till magi. Det blev fyrverkeri och dekorativa berättelser. I Elefantskötarens barn, 2010, syntes någonting som liknade ett grepp. Peter Hoeg hade kontroll över sin berättarförmåga. I viss mån hade han återerövrat den, nu har han det, och det är därför jag är glad.

I Effekten av Susan står, som i många av hans historier, en familj i centrum. Laban är pappa och konsertpianist. Susan är mamma och fysiker. Två barn, tvillingar. Äktenskapet är i gungning. Familjen har ett vackert hus i utkanten av Köpenhamn, där hjärtat utgörs av en gasspis. ”Jag vill inte se induktion inom mina väggar. Hemmets härd består inte av ett magnetfält, det består av öppen eld. Jag har själv utfört konverteringen till ett driftstryck på tjugonio millibar, det är trettio procent över tillåtet maxtryck. Jag tycker om när lågorna väser.” När romanen börjar har huset dock stått övergivet en tid. Familjen är hemkallad från Indien där Susan blivit anklagad för mordförsök på en ung man som varit hennes älskare.

Den första hon besöker är hennes mentor, Andrea Flinck, som är döende i ett tomt och tömt hus. Inte ens en stol för Susan att sitta på. Vid sänggaveln uppenbarar sig Torkild Hegn. Han har ett förslag. Om det går att tala om en romans källsprång, så är detta ett sådant. Hegn placerar Susan och hennes familj i en extrem situation där två prestationer ska väga lika. I ena vågskålen information, i den andra åtalet mot Susan som kan förvandlas till luft. Hegn är en grå eminens med ostörda kanaler till både regering och militär. Naturligtvis väger inte skålarna jämnt och villkoren förändras ständigt, enligt utpressningens logik. (Sa jag 100 000? Men jag menade 300 000. Nu är det 1 miljon…)

Utpressning är en skitig handling, men den får igång Susan, familjen och en hel roman, som kommer att innehålla en mystisk namnlista, konspirationer, äktenskapsbråk, avlyssning och mord, och något som kallas Framtidskommissionen. Bildad under 1970-talet bestod den av unga forskare som träffades för informella samtal och diskussioner om sina respektive verksamhetsfält. Gradvis förändrades samtalen till att bli lekfulla framtidsprognoser och det stod snart klart att gruppen hade en förmåga att förutse framtida händelser, politiska, ekonomiska och sociala, med nästan total exakthet. Andrea Flink tillhörde den gruppen och mötesprotokollen ligger gömda i ett arkiv elva meter under jord, omöjliga att få tag på. Dem vill Hegn ha.

Effekten av Susan kan läsas som ett familjedrama och som en thriller. Hoeg har alltid använt sig av spänningsgenrens yrkesknep, det är ett sätt att berätta effektivt, men det är också tydligt med vilken njutning han plockat ingredienser från den gammaldags äventyrsromanen. Den medger en annan sorts tempo, ger historien en annan flykt, och möjlighet till gränsöverskridningar. Det är dem han vill åt. Romanen är förlagd till en nära framtid och det har talats mycket om Hoegs civilisationskritik, men jag tycker att han gör något annat. Klyftorna mellan rika och fattiga, krig, övergrepp, okontrollerad girighet, miljöförstöring – kriserna går att stapla till himlen – är inget han angriper. Han konstaterar faktum och bygger en solitt mörk fond för romanen. Den som tror att Peter Hoeg är en jäkel på piruetter får tänka om. Han har en hård kärna, och han har humor. Att närma sig hotande, eller redan inträffade, katastrofer med lekfullhet är utmanande och ibland rent provocerande.

Det är mycket som är storslaget, bland annat graden av underhållning och hur kul man har. Inom den svenska litteratursfären, där mycket är klippt och skuret efter en vardagsrealistisk mall, där det är så viktigt att allt ska vara ”som det är”, där det avskalade hyllas (fast jag har ärligt talat inte sett ett enda genomtänkt argument för varför det skulle vara top of the pops) där sticker Hoegs roman om Susan ut, och den skaver som en sten i skon.

Effekten av Susan är hennes roman. Det är hon som för ordet och jag kan inte nog betona hur skönt det är att läsa en historia som styrs och handhas av en vuxen kvinna. Hon är handlingskraftig, djärv och observant och har den extraordinära förmågan att få människor att sänka garden. De blir i hennes närhet fullkomligt uppriktiga. Hon balanserar naturligtivs på randen till en hjälteschablon, men Hoegs figurer är större än realistiska porträtt. De ska förutom att roa oss, tjäna som behållare för våra fantasier, och tänk inte ens på Lisbeth Salander. Susan går tillbaka på Smilla, som steppade ut i offentligheten 1992. Det är hon som är urtypen, också för fröken Salander.

Förlitar man sig på en enda röst för en såpass mångskiktad roman, krävs det något extra och Susans stämma är fantastiskt elastisk. Den ger plats för vardagsprat och gräl, naturvetenskapliga resonemang, etiska problemställningar,  den beskriver miljöer, och våld, starka känslor, och av dem är kärleken till barnen den starkaste. Susan har tvillingarna i konstant fokus, slåss som ett djur för att skydda dem. Bland mycket annat är detta en roman om moderskap.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s